tisdag 4 januari 2011

River mitt hår

Jag förstår inte hur alla klarar det här med flera barn, och särskilt de med tätt emellan.
En stor eloge till er. Kom gärna med tips.
Att inte få sova ordentligt, bara det tar ju musten ur en.
Och att sen orka hålla humöret uppe och sysselsätta en treåring som är ordentligt understimulerad, samtidigt som en 2-månaders bara är nöjd då han får vara uppe i famnen
- det är inte så lätt.
Har gått med Leo i babybjörnen, samtidigt som jag försökt laga mat med ena handen, få Alex att sitta still, gunga fram och tillbaka när Leo börjar gråta,
hälla upp mjölk, hälla upp vatten 2 sekunder senare, hjälpa Alex när han kissat,
tillbaka till bordet, försöka få lite mat själv-fortfarande med Leo framför mig i babybjörnen, försöka få i Alex ett par tuggor, tjata, trösta, gunga, vyssja.
Alex vägrar äta, Leo skriker, jag har ont i huvudet- underbart.
Till sist gav jag upp att få i Alex mat, klädde på Leo och la ut honom i vagnen och sen åt jag upp min kalla mat.
Nu ska vi försöka komma ut och få lite frisk luft så kanske det känns lättare sen.

Som sagt- all heder till er med 2 eller flera barn som klarar det här galant- jag gör det inte

5 kommentarer:

  1. Vännen det är inte lätt, men du ska inte göra allting själv. Barnen har en pappa också! även om han jobbar på dagarna och det är då det känns som man behöver honom som mest.Hos oss hade pappan ansvar från fredag när han kom innanför dörren, till sönd kväll. Flaskorna stod redo i kylen och mamman fick sova och mysa med den äldsta. Sedan ska man inte dra sig för att ta hjälp av släkt och vänner. Blir såklart lättare när de blir större. Och jag förstår att du tackar gudarna för 15tim på dagis. Säg till om jag kan göra ngt. Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Jennie, du ska INTE göra allting själv. Sparka ur din karl ur sängen på nätterna och så får du nog släppa kontrollen lite. Han kommer att klara det och visst det är jobbigt att ta fajten eller ligga kvar i sängen och försöka sova när ens barn är ledsna. Men du måste få sova. Annars får du göra som jag och sova på dagtid då Leo sover. Det gjorde jag med B när P var på dagis. Sen är ju barn väldigt duktiga på att känna av sina föräldrar. Blir du stressad så blir barnen det med automatik.
    Hoppas att det löser sig snart vännen.

    Kram kram Madde

    SvaraRadera
  3. Hej Tessan!
    Ja du, jag fattar verkligen inte hur folk klarar av det! Jag kan fortfarande tänka mig att skaffa fler barn av just den anledningen. Jag förstår verkligen inte! Tydligen överlever ju de allra flesta ändå verkar det som. Mitt hetaste tips är nog att göra matlådor. Så att det inte behöver gå så mycket tid och energi åt att laga mat till varje måltid.
    Kämpa på! Du kommer att hitta ditt eget sätt att lösa saker på det säger dem som vet ;-).
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Det blir nok bedre etter en stund også!! Når alle rutiner kommer på plass!! Klemmer til deg!

    SvaraRadera
  5. Vännen... jag tror ingen klarar det galant varje dag!!!

    Men den tuffaste tiden är nu, när Leo är bebis och suger sig fast vid dig. När han blir lite större så ska du se att det blir lite lättare.

    Och allt måste inte vara perfekt. Man måste inte ha sjuttielva järn i elden. Håll dig flytande. Gör det du orkar & hinner med. Tänk "minsta motståndets lag".. stoppa undan alla måsten & borden längst in igarderoben! Gör det som gör er alla glada & nöjda: Och om det innebär en eftermiddag framför TVn så låt det då bli så. Man får inte fyrkantiga ögon som våra föräldrar försökte tuta i oss ;)

    Allt ordnar sig, det gör det altid! Vissa dagar är bara jobbigare än andra, för alla.. Glöm inte det!

    Puss

    SvaraRadera