tisdag 8 mars 2011

Operation äta/sova inledd

Nu är det hårdkörning här hemma, Alex ska börja äta mer och sova hela natten och Leo ska äta mindre och sova hela natten.

Börjar med Leo:
Målet är såklart att sluta amma på natten, och efter ett bra besök på bvc igår kände jag mig laddad. Inledde kvällen med en första smakportion för övrigt, en tesked gröt och det smakade nog inte helt fel. Stora killen!
Sen ammade jag sista gången ca:18.45. Leo somnade strax efter 19 och själv sov jag nog redan 20.15 skulle jag tro. Tänkte att det var lika bra att sova tidigt för det skulle bli en tuff natt.
Nästa gång jag vaknade av Leo var kl 02.
Satte mig upp med honom i famnen och började vyssja, "slå" i rumpan, gunga och förberedde mig på en lång natt. Döm om min förvåning när det bara tog 5 minuter..
Men varför kunde då inte jag somna??? Jag hade väl helt enkelt fått för mycket sömn, nästan 5.5 timmars sammanhngande sömn gjorde att in kropp trodde det var morgon.
Så när han vaknade 03.30 nästa gång var jag fortfarande vaken, lika redo för en ny fight.
Men den här gången tog det bara 3 minuter, sen sov han så sött igen ända fram till 06!!!!
Första natten avklarad med en stor seger till mig...


Operation få Alex att äta mer och sova mindre:
Den inleddes redan för några veckor sedan då vi tog bort vällingen helt, ok han har kanske fått det 3-4 gånger sen dess men då har vi givit det för att han varit sjuk och verkligen inte fått i sig något alls.
Trodde att detta skulle leda till att han började äta mer och bättre och jag vet inte jag, inte har vi sett någon större skillnad. Det enda jag sett konkret är att han har gått ner i vikt och det gjorde mig orolig.
Men jag pratade med bvc igår och fick rådet att fortsätta som vi gjort med några små förändringar och tips på vägen:
Ge honom mat som vi verkligen vet att han tycker om, aldrig prata om mat så att han hör, dvs nämna att han äter bra/dåligt eller liknande, äter han bara två tuggor så är det så.
Plus lite annat som vi ska tänka på/göra.
Mycket av det här visste jag väl innerst inne men det är alltid skönt att få höra det ändå och att få bolla med någon som kan mycket om det här.

Operation sova hela natten har lett till att Johan sover inne i Alex säng på nätterna. Vi hoppas att det ska få honom att känna sig trygg och att han kommer ur fasen med att vakna varje natt. Johan säger att det går bättre för varje natt så förhoppningsvis kan han snart flytta in till vår säng igen, Johan alltså ;)

Nu vet ni vad vi pysslar med här hemma.

1 kommentar:

  1. Va duktig du är! Kämpa på så kommer du snart se skillnad tror jag :) Heja heja Tessan friskt humör, det är du som susen gör!!! Pussss

    SvaraRadera