onsdag 28 september 2011

Tack för den liksom

dagen började med att vattnet var avstängt p.g.a arbete, tack och lov kom det till sist igång igen innan vi skulle till läkaren. Vet inte vad jag hade gjort annars, ingen välling/gröt till Leo, ingen tandborstning och inget vatten till mitt hår som på morgonen ser ut som att jag stuckit fingrarna i eluttaget.
Stressade iväg till öron näsa hals för återbesök med Alex och hans rör. Det visade sig att röret i det högra nu hade stötts ut så det tog hon bort utan problem. Han var superduktig och satt fint i stolen och tittade åt de håll hon bad om och gapade stort.
Sen fick vi gå in i ett annat rum och göra hörseltest vilket gick lika bra det. Som Alex sa redan innan testet- "Men jag hör bra"
Jag frågade läkaren om hon inte kunde titta snabbt i Leos öron på en gång eftersom det ändå var dags för återcheck efter hans senaste öroninflammationER.. Jo då det kunde hon, och sen talade hon snällt om efter 1 minut att det där räknas ju nu som ett läkarbesök så du får betala 115 kronor till.
Tack för den! Då hade jag kunnat gå upp två trappor till husläkaren och fått honom undersökt gratis!
Vi kom iaf överens om att ifall han råkar ut för fler öroninflammationer så är det nog läge att sätta in rör på honom också. Särskilt som han bara var 6 månader vid första tillfället, då brukar det tyvärr ofta bli många återkommande. Så vi får se här framöver vad som sker.

Lite roligt efter det iaf, Fru Bäck kom förbi på en kopp te och förgyllde morgonen lite extra :)

Sen det som inte är lika roligt, dagisplats, a-kassa och försäkringskassa...
Jag har fått besked att Leo har plats på samma avdelning som Alex från januari 2012, som jag bett om, men det här är ett datum som jag bara fick dra till med när jag skickade in mina papper.
Jag har ju inget jobb att gå tillbaka till men jag har föräldradagar kvar, men ska Leo börja i januari måste jag börja stämpla. Och jag får ändå inte ha honom mer än 15 timmar men måste betala full taxa.
Vill jag inte ha honom från januari så gick det kanske att flytta till mars men sen är det kört då går min plats till någon annan. Men jag har ju inget jobb!! Ska jag ha Leo på dagis och gå hemma och stämpla? Ni hör ju själva hur jäkla fel det låter..
Jag vill inte börja stämpla för jag har inte många dagar kvar, jag vill vara hemma med Leo så länge det går/finns föräldradagar och tills jag får ett jobb. Varför ska byråkratin bestämma hur länge jag kan vara hemma med mitt barn??
Så nu sitter jag och ringer runt till alla olika distanser och ser vad det är för konstiga regler som gäller och vad jag kan göra för att få ihop vårt liv, för just nu känner jag mig väldigt ynklig och ledsen.

4 kommentarer:

  1. Mycket besynnerligt och störigt!! Hoppas du hittar en lösning eller får ett kanonjobb!

    Går inte 15h/barn gratis förresten, eller är det bara de som passerat 3 kanske... hmm

    Tänker på dig iaf sötnos <3

    SvaraRadera
  2. Kan tipsa om Kommunalt Vårdnadsbidrag.

    Läs mer här:
    http://enkoping.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=1210668

    En underbar möjlighet om man vill vara hemma med barn länge.

    Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
  3. Kolla med särskolan om du kan komma tillbaka! om du vill förstås. Natalie ska ju vara barnledig och någon måste väl ha hennes plats, sen tror jag att Irene ska gå i pension till jul, så där borde det också finnas en plats.
    Hoppas det löser sig! Kram!

    SvaraRadera
  4. Är det inte 6 månaders väntetid? Isf kan du ju skicka in nya papper och be dem riva de gamla. Vill du inte ha in honom i mars så är det väl ändå troligast att han kommer få en plats i augusti, då de stora barnen börjar skolan. Annars hänger det ju på att något barn flyttar eller byter dagis.
    Hoppas det löser sig!
    Kram Mia

    SvaraRadera