torsdag 15 september 2011

Vart, var, blev

Ok, jag skriver nog mycket tok, särskrivningar och hopskrivningar, grammatiska fel m.m. Men en sak som jag kan störa mig väldigt mycket på hos andra är hur orden var, vart och blev används eller inte används.

 "Var” är befintlighet och ”vart” är riktning.
Var bor du? Var är du?  Vart flyttade du? Vart ska du?
Jag ser så många som använder ordet vart i var och varannan mening och ja, det irriterar mig lite för jag kan haka upp mig så på det.
Och så blandar vi in lite blev i detta också, eller avsaknaden av ordet blev snarare.
Det är så många som skriver : jag vart arg, jag vart glad, igår vart jag ledsen. Det heter blev..

Så, nu har jag fått skriva av mig lite om mina språkproblem, nästa gång tar jag upp enda och ända..
Och som sagt, jag skriver inte perfekt, detta är bara saker jag hakar upp mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar